Wednesday, January 20, 2010

史里肯邦安地区基本设施发展计划-梳邦再也市议会

马华沙登国会选区服务与咨询中心主任拿督叶炳汉于本月十一日致函梳邦再也市议会主席拿督安南要求市议会作出解释为何沙登社区内史里肯邦安地区内八项工程已允诺兴建却被拖延落实的理由或其中一些计划虽已推行,但出现不完整及不完善情况提供详情,人民对梳邦再也市议会行政操作继续作出负面评估,置疑应受重视。

市议会主席曾向传媒分析2010年度预算案中预料有2亿1百万零吉的税务收入,这将使史里肯邦安地区人民对提升与维修基本设施及公平分配资源与拨款的需求作出合理要求,以提升社会环境。

依据过去市议会的会议记录与档案中显示市议会对史里肯邦安地区的下列基本设施发展计划曾作出承诺与同意,但尚未落实或呈现不完整情况令人遗憾。

(一)兴建沙登柏兰园的高架天桥计划

梳邦再也市议会同意进行此项计划并委任咨询工程公司进行策划建议高架天桥结构蓝图。,在2007年间市议会向八打灵县行动委员会提呈此计划详情并记录在案,可是迄今此项计划尚未落实而继续让沙登柏兰园的居民带来严重交通阻塞及拥挤不便情况,社区人民有权知道真相。

(二)史里肯邦安商业中心兴建“半钻石”型天桥计划

梳邦再也市议会主席向传媒表达市议会会议已接纳此项发展建议,以符合工程局所规定的条件,在史里肯邦安商业中心与布特拉柏迈路的三叉路兴建交通灯,作为短期用途方式而兴建“半钻石型”天桥却是长期解决交通川行便利方案并同意由而由梳邦再也市议会进行协调兴建工程并委任咨询工程公司进行策划天桥结构蓝图。

梳邦再也市议会已承诺及遵守工程局的规定条件,进行兴建天桥,但迄今尚未落实,由布特拉柏迈路至史里肯邦安商业中心道路地段是倾斜及弯曲,同时又在这个地区兴建临时交通灯,形成交通阻塞与安全威胁,更易于增加交通意外发生的危险。

市议会迄今保持沉默而未执行这项已被鉴定的工程,令人诧异而应作出解释。

(三)提升沙登岭第三区一路通往第五区廿七路之间道路

梳邦再也市议会委任工程咨询顾问公司,以提供上述道路提升结构蓝图,同时此项工程已在2008年初局部完成约600公尺的提升工作而不是全程道路,形成整条道路不符工程标准,不安全及继续面对交通拥挤而易于发生交通意外事件。

为何梳邦再也市议会没有落实提升整条道路的承诺?

(四)提升史里肯邦安第六区一路至布特拉柏迈路口为双向二车道

梳邦再也市议会通过委任工程咨询顾问公司策划此条道路结构蓝图为双向二车道而此项提升道路计划在2007年尾完成,但却有局部地区并未提升为双向二车道,而保持旧有的单向一车道而已。

同时,整段道路也经常面对交通不通畅及阻塞情况,是基于左右两边的车道已成为停车地点,这是由于市议会批准路旁商业区时缺乏提供足够停车位所致。

此项提升道路计划仍面对缺陷,使公众人士面对交通拥挤及安全威胁而导致被认为市议会在过去二年来继续忽略及完全没有采取行动去提升及改善那些有缺陷及不完整的地点。为何如此情况?

(五)沙登岭十四区工业城的交通系统改道问题

梳邦再也市议会为了减轻沙登拉也第七区二路的交通拥挤情况而修改工业城原有的交通系统,直接为工业城业者及顾客带来诸多不便与困难。

工业城业者联合签署向市议会作出投诉该工业区面对交通系统改道影响营业,结果市议会同意一旦沙登岭十四区工业城通往蒲种新街场大道(现称武吉加尔大道)的道路兴建竣工后将完全恢复工业城旧有的交通系统。

可是,该条公路已竣工多时且已通车,但工业城原有的交通系统仍未改变,为何梳邦再也市议会没有兑现承诺?

(六)私营化重建史里肯邦安旧巴刹(5740地段)成为商业中心及在沙登岭第四区1925地段兴建新巴刹取代旧巴刹计划

史里肯邦安旧巴刹地段被列为私营化计划,以重组史里肯邦安市区发展结构,以使目前充斥不完善,拥挤且不卫生状况的旧巴刹改建为商业中心用途,重振发展新面貌及缓和周围的交通拥挤状况。

1925地段批准给同一间私营化公司以兴建一座更舒适及更清洁的新巴刹,但是这项这项承诺迄今尚未落实而使沙登人民深感失望及无法享有现代化设备及更佳的生活素质,为何这项由私营化公司所承担的重组计划没有根据预定目标进行?

(七)史里肯邦安5270地段作为公共停车场私营化事件

5270地段被政府征用并在宪报宣布为公共停车场,这是史里肯邦安市区唯一的公共停车场地段,但地段被私营化后建议兴建多层建筑物包括提供足够的公共停车场,以解决当前严重缺乏停车位及可缓和史里肯邦安大街面对人为因素所导致车辆停放在车道中所造成交通阻塞问题。

史里肯邦安人民有权力知道为何市议会延慢执行落实提供足够停车位的计划问题?

(八)沙登柏兰园第五区通往隆芙大道问题

在19-09-2008大道局已通知梳邦再也市议会有条件批准发展商提升此项道路,但居民感到纳闷,讶异及不了解这条道路提升工程已在2009年初竣工,但却未开启通行。市议会没有向社区人民提供足够详情及为何无法开放通行的理由?

总结

上述所提及的发展计划是通过市议会会议讨论而议决,这些议决案是可通过会议记录档案或报章报导剪报中轻易可查阅及了解。这项拖延执行已承诺的发展计划已被视为市议会放弃责任而让这些基本设施决而不行,是史里肯邦安地区环境继续面对落后而人民继续承担面对各项民生困境。

在梳邦再也市议会管辖的梳邦再也/USJ与史里肯邦安的基本设施设备作出比较与衡量可显出两地区相巨甚远而引起人民认为市议会对史里肯邦安地区的行政服务效率那么微不足道,被忽略而史里肯邦安人民作为纳税人有权力申诉本区基本设施计划未获公平合理对待及有不平衡发展的趋势,因此市议会应对上述已承诺的计划被延慢执行落实的理由作出解释,以消除人民对市议会的负面评估。

-结束-

Pembangunan Infrastruktur Di Seri Kembangan - MPSJ

Ketua Pusat Perkhidmatan Dan Penyelarasan Kawasan Parlimen Serdang MCA, Dato’ Yap Pian Hon telah menghantar surat kepada Dato’ Adnan Bin Md Ikshan, Yang Dipertua Majlis Perbandaran Subang Jaya pada 11-01-2010 supaya meminta pihak Majlis bagi memberi penjelasan tentang kedudukan lapan (8) projek infrastruktur yang telah dikomited di Sekitar Seri Kembangan kenapa masih belum dilaksanakan atau diantaranya telah dilaksanakan terdapat kurang sempurna dan lengkap sehingga kini.

Dengan adanya hasil kutipan pihak majlis sejumlah RM 201 juta dalam bajet tahun 2010 yang begitu baik akan merangsangkan untuk memenuhi hasrat rakyat untuk membaiki, menaiktaraf, menyelenggara infrastruktur dan agihan peruntukan yang munasabah dan adil di sekitar kawasan Seri Kembangan.

Pihak pejabat ini telah menyemak dan meneliti ke atas rekod dan catatan yang dahulu telah terdapat beberapa projek infrastruktur berikut yang telah dikomited dan dijanji oleh pihak majlis masih belum dikotakan atau kurang sempurna di sekitar kawasan Seri Kembangan.

(1) Cadangan Pembinaan Persimpangan Bertingkat Serdang Perdana

Projek ini telah dipersetujui oleh pihak majlis dan juru perunding telah dilantik untuk kajian dan mencadangkan rekabentuk persimpangan bertingkat berkenaan.

Maklumbalas tentang projek ini pernah dibentangkan dalam Mesyuarat J/K Tindakan Daerah Petaling pada tahun 2007 dan minit mesyuarat yang direkodkan, tetapi projek ini masih belum dapat dilaksanakan sehingga kini yang menyebabkan para penduduk di sekitar Serdang Perdana mengalami begitu susah kerana sesak lalulintas sepanjang masa ini.

(2) Cadangan Pembinaan Persimpangan Bertingkat “Semi-Diamond” Pusat Perdagangan Seri Kembangan.

Cadangan telah diputuskan dalam mesyuarat bulanan yang diumumkan oleh YDP MPSJ kepada mass media untuk memenuhi syarat JKR di mana persimpangan Jalan antara Pusat Perdagangan Seri Kembangan dengan Jalan Putra Permai (Laluan 3215) dibina lampu isyarat secara jangka pendek dan membina persimpangan bertingkat secara jangkan panjang yang diselaraskan oleh pihak MPSJ di mana pihak perunding telah dilantik untuk kajian.

Pihak majlis yang telah komited kepada syarat yang dikenakan oleh JKR untuk membina persimpangan bertingkat “Semi-Diamond” masih belum dikotakan sehingga kini yang dijadikan kawasan berkenaan penuh sesak lalulintas dan merbahaya kepada para pengguna jalan kerana Jalan Putra Permai ke persimpangan ini adalah belok dan curam yang memasang lampu isyarat sementara telah bertambah risiko kemalangan.

(3) Cadangan Kerja Menaiktaraf Jalan BS 3/1 Hingga Ke Pasar MPSJ (Jalan BS 5/27), Bukit Serdang.

Pihak MPSJ telah melantik juru perunding dan mengemukakan rekabentuk baru untuk menaiktaraf Jalan BS 3/1 hingga ke Jalan BS 5/27 (tapak pasar baru MPSJ).

Kerja-kerja menaiktaraf jalan ini telah dilaksanakan sehingga sebahagian jalan saja (lebih kurang 600 meter) siap pada awal tahun 2008 yang bukan penyeluhanan jalan dinaiktaraf yang menyebabkan sepanjang jalan tidak mengikuti piawaian jalan dan kurang selamat, sesak yang mudah menghadapi risko kemalangan. Kenapa komitmen MPSJ untuk menaiktaraf sepanjang Jalan BS 3/1 hingga Jalan BS 5/27 tidak menyempurnakan janjinya?

(4) Cadangan Menaiktaraf Jalan SK 6/1 Hingga ke Jalan Putra Permai.

Pihak majlis telah melantik juru perunding dan mengemukakan reka bentuk baru jalan ini sebagai laluan 2 lorong 2 hala dan kerja-kerja menaiktaraf jalan ini telah siap dibina pada penghujung tahun 2007, tetapi terdapat sebahagian jalan tidak dinaiktaraf dijadikan 2 lorong 2 hala yang masih kekal kedudukan jalan yang sedia ada.

Terdapat kenderaan terletak di kanan kiri muka lorong jalan sepanjang Jalan SK 6/1 yang menyekat aliran trafik kerana kurang tempat letak kereta dirancangkan di kawasan perniagaan di sebelah jalan itu.

Kerja-kerja menaiktaraf jalan ini memang kurang sempurna yang menyebabkan orang ramai menghadapi masalah kesesakan, risiko bahaya yang menganggap bahawa pihak MPSJ mmbiarkan keadaan yang demikian tanpa apa-apa tindakan diambil untuk dinaiktaraf dan dibaikpulihkan terhadap sebahagian jalan dalam keadaan pincang sepanjang dua (2) tahun ini.

(5) Sistem Aliran Trafik Di Kawasan Perindustrian Sek 14, Bukit Serdang

Pihak MPSJ telah mengubah sistem aliran trafik dan mengsehalakan jalan di kawasan tersebut untuk mengurangkan kesesakan di Jalan SR 7/2, Serdang Raya yang telah menyulitkan para pengusaha kilang dan perniagaannya di kawasan perindustrian itu.

Tindakan aduan dan rayuan bertandatangan secara ramai-ramai daripada para pengusaha di kawasan perindustrian ini telah dikemukakan kepada pihak MPSJ dan pihak MPSJ telah menyatakan bahawa perubahan sistem aliran trafik di kawasan ini hanya bersifat sementara dan berjanji akan mengubah kembali sistem aliran trafik tersebut kepada keadaan biasa apabila jalan susur keluar dari Taman Perindustrian Bukit Serdang Sek 14 ke Jalan Puchong-Sg Besi siap dilaksanakan.

Tetapi, jalan susur berkenaan telah siap dan telah digunapakai yang lama, keadaan sistem aliran trafik di kawasan berkenaan masih belum berubah, kenapa janji daripada pihak MPSJ tidak ditunaikan ?

(6) Projek Pembangunan Semula Lot 5740 (Tapak Pasar Lama) Seri Kembangan Telah Diswastakan Untuk Dijadikan Pusat Perniagaan dan Lot 1925 Seri Kembangan Diserahkan Untuk dijadikan Tapak Pasar Baru.

Lot 5740 telah diswastakan untuk menyusun semula struktur Pekan Seri Kembangan supaya tapak pasar lama yang kini dalam keadaan buruk, sesak dan kotor dapat dibangun semula untuk dijadikan Pusat Perniagaan agar wajar tapak itu dapat diubah dan menyelesaikan isu kesesakan trafik sekelilingnya.

Lot 1925 juga telah diluluskan kepada syarikat yang sama untuk membina pasar baru bagi menggantikan pasar lama supaya mewujudkan keadan yang lebih selesa dan bersih kepada para penjaja.

Tetapi, komitmen ini masih belum dilaksanakan sehingga kini yang mengecewakan masyarakat setempat yang gagal menikmati keadaan moden dan kualiti hidup yang lebih sempurna di Seri Kembangan.

Apa sebanya projek penswastaan untuk pembangunan semuala yang dibiayai oleh pihak syarikat berkenaan tidak dapat dijalankan mengikut jadualnya ?

(7) Projek Pembangunan Semula Lot 5270 (Tapak Letak Kereta Awam) Seri Kembangan Secara Penswastaan.

Lot 5270 telah diambilalih oleh pihak kerajaan yang diwartakan sebagai tempat letak kereta awam yang tunggal di Pekan Seri Kembangan tetapi telah diswastakan supaya tapak ini dibangunkan dengan bangunan bertingkat yang meliputi tempat letak kereta awam yang cukup dan tersusun bagi menyelesaikan kekurangan tempat letak kereta awam yang serius dihadapi pada kini dan juga akan mengatasi kesesakan trafik akibat kenderaan sengaja terletak di kanan kiri muka lorong laluan yang mengganggu aliran trafik sepanjang Jalan Besar, Seri Kembangan.

Kemudahan tempat letak kereta awam yang cukup dan teratur masih belum dilaksanakan yang masyarakat setempat berhak mengetahui sebabnya lambat dikotakan oleh pihak MPSJ.

(8) Cadangan Menaiktaraf Jalan Keluar Dari Serdang Perdana ke Lebuhraya KL- Seremban.

Pihak LLM telah memberi kelulusan dengan syarat kepada pihak pemaju dan memaklumkan kepada MPSJ untuk pelaksanaan kerja-kerja membina dan menaiktaraf jalan susur dari Serdang Perdana ke Lebuhraya KL-Seremban pada 19-09-2008.

Para penduduk dan pengguna tidak faham apa sebanya jalan susur ini tidak dibuka untuk laluan sedangkan sambungan jalan ke Lebuhraya KL-Seremabn telah siap dibina pada awal 2009.

Pihak MPSJ tidak memberi maklumbalas tentang jalan susur sebagai jalan pintas masih tidak dapat dibuka dan digunakan kepada masyarakat setempat sehingga kini.

Kesimpulan
Mesyuarat demi mesyuarat untuk membincangkan dan meneliti terhadap cadangan projek yang digariskan di atas telah diadakan oleh Pihak MPSJ memang mudah dapat disemak dan diteliti melalui catatan minitnya dan melalui keratan akhbar.

Kelewatan dan kelambatan untuk dilaksanakan projek-projek berkenaan yang dikomited telah ditaksirkan bahawa pihak majlis tidak mengambil berat dan membiarkan kemudahan infrastruktur di sekitar Seri Kembangan dalam keadaan mundur dan rakyat jelata terus menghadapi pelbagai kerumitan dan penderitaan tanpa perubahan sehingga kini.

Perbandingan kemudahan dan kelengkapan Infrastruktur antara Kawasan Subang Jaya / USJ dengan Kawasan Seri Kembangan yang ditadbirkan oleh MPSJ memang beza jauhnya yang telah menghasilkan anggapan dan pandangan daripada rakyat jelata bahawa kawasan Seri Kembangan telah dianaktirikan memandangkan perkhidmatan, pengurusan dan pentadbiran pihak majlis begitu lemah di Seri Kembangan.

Rakyat jelata Seri Kembangan sebagai pembayar cukai ianya mereka berhak dan bertanggungjawab untuk menyuarakan terhadap isu ketidakseimbangan kemudahan infrastruktur yang berlaku sepanjang dua (2) tahun ini.

Dengan demikian, pihak pejabat ini perlu mengemukakan isu-isu tersebut kepada pihak majlis supaya pentadbiran majlis akan memberi maklumbalas terperinci agar menggariskan sebab-sebabnya projek-projek yang dikomited ini terlambat untuk pelaksanaan bagi mengelakkan sebarang anggapan dan taksiran negatif terus dibangkitkan dan disuarakan yang akan terjejas imej pentadbiran dan pengurusan MPSJ.

Friday, January 8, 2010

CHURCHES ATTACKED/PRESS COMMENTS

Janauary 08, 2010,

Press Comments by Dato’ Yap Pian Hon, former MCA Vice President on the Churches under hit as reported.

Dato’ Yap visited the Metro Tabernacle Church in Desa Melawati, Hulu Kelang which fire partially destroyed by anonymous persons at midnight 8.1.2010.

And urge all quarters to exercise restraint and maintain calm to restore spirit of religious tolerance to ensure our multi-racial and multi-religion society shall prevail and such actions should be condemned.


He called on the Government to take effective and immediate measures to restore calm and public confidence in maintaining peace and harmony.