Wednesday, November 21, 2012

加影市议会未按时处理万宜旧区公共卫生!


马华沙登国会选区服务与咨询中心主任拿督叶炳汉评击加影市议会及其市议员未按时通过承包商处理万宜旧区公共卫生,尤其该区巴刹边充斥垃圾废料,臭味熏天已导致鼠类苍蝇横行,经已使该社区卫生清洁情况恶化,令人担忧。


叶氏及其助理曾学友接获万宜旧区巴刹小贩,联邦村委会及马华妇女组领袖申诉该巴刹边垃圾堆积事件后前往了解情况发表上述谈话,万宜新村联邦村委会主席杨福财及马华妇女组主席刘满杏也在现场。


叶氏指出,小贩申诉加影市议会超过两星期完全没有派员按时清理,不只巴刹范围而边缘小贩熟食档位及其他商业活动也受到臭味影响,这项卫生环境被忽视导致顾客裹足不前影响生意,令人关注。

叶氏称,自从雪州民联政府拒绝接纳联邦政府推行固体废料和公共卫生法令,提升垃圾处理及固体废料管理系统后经已导致州内各地垃圾堆积,公共卫生管理失当,引起州内人民不满与气愤,迄今尚未有效处理解决各地垃圾废料堆积事件。


他认为万宜旧区人民所面对的卫生环境不佳是地方政府失责,同时该区行动党国会议员及回教党万宜区州议员也未关注该区数星期未适当处理垃圾废料所带来的健康威胁是没有负起代议士职责去督促解决社区卫生课题。


叶氏经已把万宜旧区人民所面对的不卫生实况向加影市议会提出并促请立即采取行动解决,确保社区卫生环境受到关注。

 


2012年11月20日


Sampah-sarap dan sisa buangan berlonggok di tepi Pasar Bangi Lama yang berbau busuk dengan menarik kedatangan tikus, lalat yang terjejas kesihatan dan mengganggu aktiviti perniagaan dan keindahan di sekitar kawasan pasar, gerai-gerai dan kedai-kedai makanan berhampiran.


Dato’ Yap Pian Hon, Ketua Pusat Perkhidmatan dan Penyelarasan Kawasan Parlimen Serdang telah menerima aduan dan rayuan daripada para penjaja dan peniaga kecil dekat Pasar Bangi Lama mengenai masalah sampah berlonggok di kawasan tersebut yang lebih 2 minggu tanpa dibersih.

Bersama-sama dengan Yong Hok Chai, Pengerusi JKKKP Bangi Lama dan Low Mon Sin, Ketua Wanita MCA Bangi Lama turut menyaksikan keadaan kekotoran sebelah pasar itu di mana Ahli Parlimen Serdang (DAP) dan ADUN Bangi (PAS) terus membiarkan keadaan kotor dan berbau busuk tanpa prihatin terhadap kebajikan dan kesihatan penduduk kawasan yang mereka mewakili.

Dato’ Yap terus menghantar surat kepada pihak Majlis Perbandaran Kajang agar pihak majlis perlu mengambil tindakan untuk membersihkan sampah berlonggok itu dengan segera supaya pengurusan pepejal dapat diikut jadual oleh pihak kontraktor yang dilantik dan kesihatan awam dapat terjamin.



 

26.11.2012

No comments: