Tuesday, February 8, 2011

雪州民联政府动用公帑协助政治人物在法庭官司案件上是不恰当做法 DANA AWAM TIDAK SEWAJARNYA DIGUNAKAN MEMBIAYAI KOS PERUNDANGAN AHLI POLITIK

雪州国阵宣传主任拿督叶炳汉针对雪州民联政府动用公帑协助政治人物在法庭官司案件上是不恰当做法发表下列文告:

雪州民联政府决定提供公帑资助太子园区州议员在法庭诉讼案件上的费用是民联政府处理州财务资源上一项不恰当和不正确的做法。

该州议员是在1948年煽动法令条文下被提控,其本身应负起任何文字书写上所引起的后果,显然这是一项个人行为所致而应由其本身负起法庭诉讼任何费用而不应涉及州政府公帑。

如该政治人物没有能力承担法律诉讼费用,可要求法律援助局提供协助,因此政府公帑不应资助政治人物为其个人行为所涉及的法律诉讼案件上。

民联政府动用公帑协助政治人物在法庭案件上的决定是清楚显示民联政府领袖滥用权力和浪费公帑在与政府官方事务无关的个人法庭案件上,已带来一项不良先例而事实上任何政府公帑不应资助在类似案件上。因此民联政府滥用公帑资助政治人物的个人案件上应受到州内各阶层人民的指责与批评。

民联政府应立即撤消公帑资助该州议员在法庭诉讼上的个人案件的决定,同时民联领袖也应对上述错误的做法向州内人民道歉。

2011年2月8日

Kenyataan Akhbar yang dikeluarkan oleh Dato’ Yap Pian Hon, Ketua Penerangan Barisan Nasional Negeri Selangor berkaitan dengan DANA AWAM TIDAK SEWAJARNYA DIGUNAKAN MEMBIAYAI KOS PERUNDANGAN AHLI POLITIK

Tindakan Kerajaan Pakatan Selangor untuk membiayai kos perundangan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sri Muda YB Shuhaimi Shafiei merupakan satu tindakan yang tidak wajar dan tidak tepat dalam pengurusan sumber kewangan kerajaan negeri.

ADUN Sri Muda adalah didakwa dibawah sisi undang-undang dan peraturan dalam Akta Hasutan 1948 yang beliau bertanggungjawab terhadap sebarang tulisan yang dipaparkan di blognya merupakan satu tindakan peribadi dan adalah wajar bagi beliau menanggung sendiri sepenuhnya kos perundangan memandangkan tanpa melibatkan dana awam.

"Sekiranya ahli politik PKR itu tidak mampu mendapatkan khidmat peguam, beliau boleh memohon kepada Biro Bantuan Guaman. Dana wang kerajaan negeri tidak seharusnya digunakan bagi membiayai kos perundangan ahli politik yang membuat kenyataan peribadi,"

"Tindakan Kerajaan Pakatan Selangor untuk membiayai kos perundangan ADUN Sri Muda merupakan satu tindakan menyalahgunakn kuasa dan menyelewengkan wang rakyat kepada individu yang tidak kaitan dengan urusan rasmi kerajaan negeri sebagai yang akan membawa tauladan yang tidak sebaik (Bad Precedent). Sewajarnya, dana kerajaan negeri atau mana-mana dana awam tidak dibazirkan bagi tujuan seperti itu".

Keputusan Kerajaan Pakatan Selangor untuk membantu ahli politik itu dapat dibidas dan dikritik oleh lapisan rakyat di Negeri Selangor

Seharusnya, Kerajaan Pakatan Selangor perlu menarik balik keputusan untuk membantu kepada ADUN Sri Muda dalam kes individu di mahkamah dan Kerajaan Pakatan Selangor patut meminta maaf kepada rakyat jelata atas kesilapan yang dibuat.

08.02.2011

No comments: