Monday, June 7, 2010

梳邦再也市议会

照片左起:
站着:戴日来(史里肯邦安第三区亲善福利会副主席),列伟志(史里肯邦安中学校友会主席),汤成富(沙登业余音乐粤剧社秘书)
坐着:黄金财(沙登华团联合会副会长),陈东庚(史里肯邦安居民协会主席),拿督叶炳汉(沙登华团联合会会长),莫国雄(史里肯邦安第三区亲善福利会主席),张松琴(沙登妇女福利联盟主席),黎水声(沙登华团联合会财政)


雪州沙登华团联合会会长拿督叶炳汉于五月六日致函给梳邦再也市议会主席拿督安南表明沙登华团非常关注当前沙登及史里肯邦安地区人民对环境清洁美化素质及基本设施服务问题,对于在过去两年来施政不平衡下形成环境素质下降,甚至恶化现象,直接影响生活素质而深感忧虑与不安。

在过去二年来,政体的改变后,沙登及史里肯邦安区内不管过去尚未解决或近来产生的民生课题仍然争论不休。

作为非政府组织在履行社会责任维护人民基本权益,确保我们所居住的地区不只人民生活水准要改变,更重要的是提升社会经济地位,以符合民意。

人民对气候与环境素质的改变深感不安而这项感觉是了解到沙登地区的环境污染及卫生情况发生是有根据的。因此沙登华团提出下列环境及设施服务课题,以配合梳邦再也市议会主席在星报所发表市议会在今年将着重四项课题即“执法,清洁,美化及安全的执行,以符合州政府政策,作为克服问题的方案。”

(一) 在史里肯邦安发展蓝图所规范下的公共草场分布在第二,三,四,五,六,七,八,九区仍然无法否认缺乏足够及完善的维修机制特别是第三区公共草场已被侵占作为商业活动影响周围环境素质,形成附近人民不满当局没有执法维护草场面貌及环境清洁作为休闲用途。

在什么理由下让公共草场变成如此情况,为何市议会放弃行政执法责任?同时却否决人民享有现有休闲场所是令人沮丧。

人民也要市议会说明史里肯邦安所规范下的公共草场是否已在宪报上列为公共休闲区,以兑现承诺?这应作出解释。

(二) 在史里肯邦安地区有一些空置的屋地杂草从生,废料,垃圾堆集而未被 清理,已成为蛇群,虫类等繁殖处,导致周围环境与卫生不佳,使到邻 居对此环境极感不舒服。

为何市议会如此忽视这样的不佳环境与卫生而未依据地方政府法令保障人民生活与环境素质?

(三) 在史里肯邦安内也发现一些住屋/店铺成为“收集垃圾中心”,使到邻居面对不良环境。令人感到诧异的是设在住屋之间的“垃圾市场”并未受到管制。

当有人认为市议会采取“盖眼”或“沉默”及以“妥协”方式处理肮脏,污染及臭味环境是足不为奇。

在这情况下显然没有人可否认史里肯邦安地区的污染,吵杂与肮脏环境已越来越严重而已不受控制。为何维护环境与卫生的有关法令条规未执行及进行监督?

(四) 虽然过去二年来政制改变,但社区人民仍面对各项基本设施服务不佳问题的发生。在靠近金马花园旁边的大路面对水患影响。古腰路也由于第五区及第九区的排水系统未被提升,在倾盆大雨后发生积水现象。

同样的,在沙登埠包括沙登公民华小校园也发生水患事件,由于该区排水系统未被提升,同时边缘发展区排水系统不完善及未进行监督下产生水患。

社区人民正等待市议会采取积极及更具敏感性的行动去克服这项涉及环境课题。

(五) 在史里肯邦安一些地区执行发展概念及制定土地使用策略中出现混杂性发展区带来环境问题尤其是在房屋区边建立工业区而规定分界线(Zon Penampan)距离不足,使到住屋居民处在重型车辆出入,吵杂,污染环境而直接影响安宁的居住环境。

目前市议会未有在史里肯邦安拟定一项完整社会经济发展蓝图,全面协助在住屋内进行工业或其他商业活动而影响环境素质,以作出重新安置计划,但却采取个别行动下令停止一些个别住家内的商业活动而未给予协助重新安置,对史里肯邦安的社会经济成长有深远影响。

市议会在处理这些民生问题应具有社会责任而在社会发展中不应采取“双层标准”政策,反而应确保所有各项社会发展中环境素质应受到最低程度的影响。

(六) 建议设立史里肯邦安鞋城计划中最重要的目标是把所有在住屋内进行鞋业活动将被重新安置在这皮革工业中心内,解决环境素质污染问题。

但依据了解这项鞋城原有的目标与概念已改变,再也不是要解决环境污染问题及在住屋内进行鞋业活动获得重新安置问题,如是事实,那就意味着过去所倡议的鞋城计划已变质及将无法成为事实。

鞋城计划原有目标及概念已作出改变及修改应给予澄清。最重要的事项是梳邦再也市议会将采取何种方式与步骤,把住屋内进行各项经济商业活动获得重新安置,在不损害到史里肯邦安的社会经济成长下,以解决土地使用,环境污染,吵杂等课题。

(七) 沙登拉也大路两旁建立许多进出口,是反映梳邦再也市议会缺乏足够管制条规且得悉这些进出口的设立未取得工程局的批准,经已形成交通系统产生互相冲突而导致交通拥挤及交通意外发生的根源。

社区人民作出提问在沙登拉也第一区对面土地上所兴建诸多建筑物作为商业用途是否获得市议会批准及发出入伙证书?同样的,所有该区的进出口是否取得工程局的核准?这项询问应获得市议会的解释。

(八) 依据了解,梳邦再也市议会在过去曾在史里肯邦安一些治安敏感地区装置电眼,以录取犯罪记录的发生。但这些电眼是否仍有操作及受到维修保养,这是社区人民关心治安所作出的提询,而市议会应作出答复,以佐证市议会重视社区的治安课题。

当前史里肯邦安面对气候炎热,空气污染及环境素质恶化等课题应视为一项警号而不应等闲视之。但被委任的市议员在忙于解决当前时局课题而却采取不大理会及敷衍态度处理日后影响社区人民命运的社会环境素质问题是一项错误的做法。

在过去二年来,沙登人民要清楚了解市议会对社区作出如何改变,看来如有改变,也不是很明显。因此梳邦再也市议会应了解时间已到,应对过去二年来所执行和谐环境概念下推动各项计划的得失作出研讨,以符合市议会所声言着重的执法,清洁,美化及安全的政策给予落实,以确保日后的生活与环境素质良好,符合全民意愿与需求,让史里肯邦安地区获得更具活力与新面貌的出现。

15.05.2010


Dato’ Yap Pian Hon, Presiden Gabungan Pertubuhan-pertubuhan Serdang telah mengemukakan lapan (8) Isu Kealaman, Kebersihan Dan Perkhidmatan Asas Di Sekitar Kawasan Seri Kembangan / Serdang kepada Dato Adnan Bin Md Ikshan, Yang Dipertua Majlis Perbandaran Subang Jaya melalui surat bertarikh 06.05.2010.

sejak perubahan corak pemerintahan pada dua (2) tahun dahulu, Seri Kembangan / Serdang tidak pernah sunyi dengan pelbagai kontrovesi membabitkan masalah rakyat yang dibangkitkan samada permasalahan lama yang gagal diselesaikan atau masalah baru yang menuntut jalan penyelesaian.

Gabungan ini sebagai Badan NGO yang terbesar yang mengandungi 35 Badan NGO tempatan yang bergabung dalamnya untuk membela hak asasi rakyat dan aktif sosial supaya memastikan kawasan yang kami diami bukan saja dapat mengubah wajar dan taraf hidup rakyat, bahkan dapat mengubah status sosial ekonomi yang selaras dengan aspirasi rakyat.

Gabungan ini mengambil serius terhadap isu kealaman, kebersihan, keindahan dan perkhidmatan asas di sekitar Seri Kembangan / Serdang yang kini dijadikan kerisauan dan kebimbangan utama masyarakat setempat ianya keadaan persekitaran bukan saja merosot bahkan bertambah buruk akibat polisi yang tidak konsisten yang diamalkan sepanjang masa ini yang terus terjejas kualiti hidup masyarakat umum.

Kebimbangan terhadap perubahan iklim dan masalah alam sekitar yang semakin meningkat sejak kebelakangan ini dan cetusan perasaan bimbang memang ada asasnya memandangkan keadaan pencemaran udarar, kekotoran yang telah berlaku di Seri Kembangan / Serdang.

Pihak Gabungan ini mengemukakan lapan (8) isu berikut yang berkaitan dengan kealaman. kebersihan dan perkhidmatan asas akan dapat ditangani selaras dengan komitmen pihak MPSJ yang diberi oleh Dato’ dalam siaran Metro Star yang berbunyi “The MPSJ will be focusing on four Key Areas this Year, namely Enforcement, Cleanliness, beatification and safety in line with the state government’s policy” (salinan keratan akhbar berkenaan dilampirkan).

• Kawasan lapang dan pusat rekreasi yang disediakan dalam pelan susunatur Seri Kembangan yang terdapat di Kawaan 2 (Lot 2321), Kawasan 3 (Lot 1699), Kawasan 4(Lot 2741), Kawasan 5 (Lot 4000), Kawasan 6 (Lot 1700), Kawasan 7 (Lot 1006), Kawasan 8 (Lot 5747), Kawasan 9 (Lot 5720) yang kurang diselenggarakan dengan tidak dinafikan bahawa cara dan sistem pemantauan serta pemeliharaan kawasan lapang memang kurang rapi, sistematik dan kawal sepanjang masa ini terutamanya di kawasan lapang yang terletak di Kawasan 3 (Lot 1699) telah diceroboh masuk untuk dijadikan tempat perniagaan dan kilang kecil yang terus terjejas persekitaran yang menyebabkan rasa tidak puas hati dan bantahan daripada penduduk di sekitarnya kerana tindakan tanpa diambil utnuk memelihara dan memulihara agar memastikan keadaan bersih dan status kawasan lapang untuk dijadikan tempat berehat dan riadah orang ramai.


Apakah rasionalnya yang membiarkan kawasan lapang dijadikan demikian dan keluhan, sungutan para penduduk terus didengar, soalan juga timbul bahawa kenapa pihak majlis lepas tangan daripada tugas dan tanggungjawab yang diamanahkan. Dalam usaha membangunkan sektor landskap dan pengindahan kawasan lapang yang telah menafikan hak rakyat untuk menikmati kemudahan rerkreasi yang sediada. Ini amatlah menyedihkan.

Sudahkan kawasan lapang yang sediada di sekitar Seri Kembangn telah diwartakan yang dikomited oleh pihak kerajaan ? Status kawasan lapang kini di sekitar Seri Kembangan perlu dapat dijelaskan.

• Kisah tapak kosong tidak terurus bukan masalah baru. Terdapat tapak-tapak rumah kosong di Seri Kembangan yang terbiar penuh dengan semak samun, sampah, sisa-sisa binaan tanpa dijaga dan dibersihkan yang menjejaskan persekitaran dan kesihatan bahkan juga nyawa terancam akibat ular, Nyamuk Aedes, tikus dan serangga dapat dibiakkan di situ yang mengundang pelbagai jenis jangkitan yang menyebabkan jirannya semakin rimas terhadap keadaan yang demikian.

Kenapa pihak majlis membiarkan keadaan yang demikian tanpa mengambil serius untuk menjamin kualiti hidup dan persekitaran yang selesa mengikut peruntukan dalam Akta Kerajaan Tempatan ?

• Terdapat sesetengah rumah / kedai di Seri Kembangan telah dijadikan pusat kumpul sampah yang mengundang bau busuk dan tidak selesa kepada jirannya.

Kenapa Akta-akta atau Piawaian berkaitan alam sekitar dan kebersihan tidak dikuatkuasakan dan dipantau sepanjang masa ini ?

Pelik juga kiranya kedudukan sampah dan sisa-sisa buangan yang bertimbun di “Pusat Kitar Semula” ini sebagai “pasar sampah” yang wujud ditengah-tengah lokasi rumah kediaman tanpa mengikut peraturan tertentu. Apakah salah bila ada pihak membuat andaian seolah-olah pihak majlis “menutup mata” dan “membisu” untuk mengamalkan dasar “double standard” dan berkompromi ke atas kekotoran, pencemaran dan bau busuk.

Jelas sekali ketika ini tidak siapa pun menyangkal bahawa keadaan pencemaran alam sekitar, bising, kotor telah tumpu di sekitar Kawasan Seri Kembangan semakin teruk dan tidak terkawal.

• Namun corak pemerintahan dan cara pentadbiran dalam proses perubahan pada tempoh dua (2) tahun ini, tetapi masyarakat umum masih berdepan dengan pelbagai masalah perkhidmatan asas di Seri Kembangan.

Kejadian banjir kilat yang melanda di Jalan Kolej berdekatan lokasi Taman Jinma, Seri Kembangan setiap kali hujan lebat yang mengganggu laluan motosikal, kereta ringan dan orang ramai. Jalan Kuyuh juga sering ditenggelami air kerana sistem perparitan Kawasan 5 dan 9 Seri Kembangan masih belum dinaiktarafkan akibat proses pembangunan begitu pesat berlaku.

Banjir kilat melanda di Serdang Lama termasuk halaman SJK(C) Kung Man akibat sistem perparitan masih kekal keadaan dahulu yang berfungsi dalam tersekat dan tersumbat dan proses pembangunan baru sekeliling tanpa dikawal dan dipantau. Masyarakat setempat masih menunggu tindakan yang diambil dan lebih peka dalam memastikan isu banjir kilat ini dapat diatasi.


• Konsep pembangunan dan strategi gunatanah yang digubal dan dilaksanakan di sesetengah Kawasan Seri Kembangan telah menimbulkan masalah pembangunan yang bercampur aduk yang mewujudkan masalah alam sekitar menerusi pembangunan yang mewujudkan percampuran gunatanah yang tidak seimbang dan tidak terkawal yang menimbulkan pelbagai masalah kepada penduduk tempatan terutama kawasan industri diwujud di sebelah kawasan kediaman dengan Zon Penampan yang kurang jaraknya disediakan, kesibukan kenderaan berat, bising dan pencemaran udara yang akan mengganggu ketenteraman kawasan kediaman.

Tiada pelan induk dan perancangan penyeluruhan disediakan untuk menempatkan semula kialng-kilang kecil dan aktiviti perniagaan lain daripada kawasan kediaman di Seri Kembangan, tetapi terdapat tindakan secara “ad-hoc” terhadap aktiviti perniagaan individu yang diperintah untuk berhenti perniagaannya tanpa membantu berpindah yang terus menjejaskan pertumbuhan sosial ekonomi di Seri Kembangan dan patutnya pembangunan kawasan MPSJ hendaklah berkonsepkan tanggungjawb sosial (Social Obligation) serta jangan mengamalkan diskriminasi dalam soal pembangunan, sebaliknya memastikan semua jenis pembangunan perlu dikawal agar gangguan kepada alam sekitar dapat diminimakan.

• Cadangan pembangunan Taman Kasut di Seri Kembangan sebagai kawasan Industri Kraf Kulit Selangor di Kawasan MPSJ supaya memberi satu tempat yang kondusif kepada pengusaha-pengusaha kasut di Seri Kembangan yang ketika ini menjalankan kegiatannya di dalam rumah kediaman untuk dipindah ke kawasan industri ini.

Difahamkan bahawa objektif Taman Kasut asalnya ini telah diubah yang tidak berkaitan pemindahan kilang kasut yang beroperasi di kawasan kediaman lagi, jika perkara ini benar, bermakna Taman Kasut yang dicadangkan dahulu tidak akan menjadikan kenyataan dan program pemindahan pengusaha-pengusaha kasut di kawasan kediamannya yang dikomited untuk mencegah kekotoran, bising, berbau busuk yang terjejas alam sekitar tidak dapat dikotakan.

Kenapa yang dijadikan sedemikian dan penjelasan perubahan corak asalnya Taman Kasut perlu diberi secara terperinci ?

Apakah program menempatkan semula pelbagai jenis aktiviti ekonomi yang beroperasi di kawasan kediaman dapat menyelesaika isu guna tanah, pencemaran, kotor, bising oleh pihak majlis tanpa menjejaskan pertumbuhan sosial ekonomi di Seri Kembangan.

• Difahamkan bahawa pihak majlis tidak mengawal ketat atau merancang terhadap pembangunan tepi Jalan Utama, Serdang Raya, Seri Kembangan yang terdapat banyak Jalan keluar-masuk atau persimpangan di sepanjang jalan itu yang kononnya tidak mendapat kelulusan dan kebenaran daripada JKR terlebih dahulu walaupun jalan berkenaan berada di bawah bidang kuasa pentadbiran JKR yang kini kegiatan kenderaan keluar dan masuk melalui persimpangan-persimpangan tersebut menjadi punca masalah kesesakan dan kemalangan akibat dari konflik pergerakan kenderaan sepanjang jalan tersebut.

Masyarkat umum sedang bertanya bahawa adakah pelan bangunan dan sijil kelayakan menduduki (CF) telah diluluskan untuk bangunan-bangunan seperti Vesion Home Expo, Pusat Penjaja dan lain-lain di tepi Jalan Utama, Serdang Raya yang di hadapan dengan Sek 1 Serdang Raya? Adakah jalan masuk-keluar ke Jalan Utama dari bangunan-bangunan berkenaan telah menerima kelulusan atau kebenaran daripada pihak JKR ?


Adakah pihak majlis pernah menjalankan kajian keperluan persimpangan-persimpangan sediada supaya perancangan atau penyusunan persimpangan yang rapi dapat dilaksanakan? Pertanyaan ini perlu dapat diterangkan.

• Difahamkan bahawa pihak majlis telah memasang Kamera Litar Tertutup (CCTV) di beberapa lokasi sensitif di Seri Kembangan untuk merekodkan kejadian kes jenayah jika berlaku.

Adakah alat CCTV ini yang dipasang masih berfungsi dan sedang di selenggarakan yang disoalkan oleh pihak komuniti tempatan. Jawapan daripada pihak majlis tentang kes alat CCTV ini akan menentukan pandangan serius pihak masjlis ke tahap kawalan keselamatan kawasan dan kes jenayah berlaku.

Di kawasan Seri Kembangan, cuaca panas dirasai, banjir kilat, pencemaran udara dan sebagainya harus dilihat sebagai antara tanda amaran yang tidak harus mengabaikan.

Kesibukan-kesibukan dalam menangani pelbagai isu politik semasa barangkali menyebabkan ahli-ahli majlis yang dilantik dengan sikap tidak peduli dan tidak kisah isu alam sekitar yang akan menentukan nasib dan masa depan masyarakat umum dan kehidupan kita akan terus diselubungi kebimbangan.

Selepas 2 tahun, komuniti Serdang ingin tahu di mana perubahan dan jika pun ada perubahan ianya tidak ketara.

Sudah sampai masanya pihak majlis melihat semula kejayaan dan kegagalan semua program dan perancangan konsep mesra alam sepanjang dua tahun ini dan menjadikan program yang difokuskan oelh pihak masjlis dalam tugas utama seperti penguatkuasaan (enforcement), pembersihan (Cleanliness), Pengindahan (beautification), keselamatan (safety) sebagai asas perancangan supaya memberi tumpuan untuk memenuhi keperluan semasa penduduk bagi menjamin kualiti hidup dan persekitaran yang selesa pada masa depan.

15.05.2010

No comments: