Thursday, September 23, 2010

门牌税课题 Isu Cukai Pintu

雪州马华政宣局主任拿督叶炳汉针对雪州行动党行政议员刘天球发表有关地方政府征收门牌税课题产生矛盾和不符的言论作出下列评论文告:

雪州行动党行政议员刘天球在今年6月5日向传媒发表指出民联执政雪州后,每年都有讨论门牌税课题,但都承诺不会调涨门牌税,包括今年也不会这样做,十二个地方政府在民联有效执政下,已转亏为盈,相信各地方政府不用从提高门牌税来增加收入(见各报雪隆版及Sinar Harian 6月5日的报导)。

但刘天球行政议员却在昨日(7月13日)在雪州议会上说鉴于一些地方政府财务状况欠佳,不稳定及不乐观,因此州政府现阶段不会减低门牌税而澄清州政府并没有提高门牌税而是调整所有产业估价。

地方政府重新估计产业是调整征收门牌税率的程序基础,这是地方政府法令中127节至145节条文中已详细说明,但刘天球行政议员在州议会上宣称调整产业估价并非提高门牌税是那一门的政治逻辑,令人感到啼笑皆非。

事实上许多地方政府经已通过重新进行住屋重估产业价值下发出提高门牌税率的通告如蕉赖十一哩新村部分居民接获通知今年7月起提高门牌税,其中一间住家从每年RM 155,76增至每年RM 541.20,同样的乌鲁音地区门牌税也高涨 ,去年沙登新村部分住屋门牌税率也增加,但由于巴生居民反对巴生市议会发出自行重估产业而导致刘天球向巴生市民道歉及取消呈报产业重新估计措施。

雪州马华形容行动党行政议员刘天球对门牌税课题在不同的场合发表不同的意见是不可思议及反映没有了解及熟读地方政府法令条文而作出错误的讯息传达,显然有误导欺瞒村民之嫌。

在雪州内一些新村及地区门牌税高涨,加重人民负担是一项事实而不容刘天球行政议员否认,反映民联政府在处理社会民生问题上尤其是减低门牌税政策是讲一套做一套及信口开河,民联政府在处理州内服务所产生的混乱及不协调,已成为州内人民所关注的课题。

2010年7月13日

Kenyataan Akhbar Dato’ Yap Pian Hon, Ketua Biro Penerangan MCA Selangor yang membidas YB Ronnie Liu, EXCO Kerajaan Negeri Selangor yang berdolak dalih dalam isu pungutan cukai pintu oleh Kerajaan Tempatan.

YB Ronnie Lau, EXCO Kerajaan Negeri Selangor Parti DAP telah memberi makluman media bahawa sejak Kerajaan Pakatan Rakyat menerajui Pentadbiran Negeri Selangor, Kerajaan Negara telah membincang tentang isu cukai pintu setiap tahun dan telah berjanji tidak akan menaikan cukai pintu termasuklah yang untuk tahun ini. Menurut beliau, 12 kerajaan tempatan telah mengautkan keuntungan di bawah pimpinan Kerajaan Pakatan Rakyat berbanding dengan status kerugian sebelum ini. Oleh itu, adalah dipercayai bahawa kerajaan tempatan tidak akan menaikan cukai pintu untuk menaikkan pendapatan PBT. (Sila rujuk kepada Sinar Harian dan Akhbar-akhbar Bahasa Cina).

Akan tetapi, YB Ronnie Lau telah memberi makluman di dalam Dewan Undangan Negeri Selangor bahawa Kerajaan Negeri Selangor tidak dapat mengurangkan cukai pintu memandangkan kedudukan kewangan pihak berkuasa tempatan (PBT) belum kukuh. Di samping itu, beliau juga menafikan terdapat kenaikan cukai pintu, memberi alasan PBT hanya menjalani proses penilaian semula.

Jika merujuk kepada Seksyen 127 hingga 145 dalam Akta Kerajaan Tempatan, Penilaian Semula yang dijalani oleh PBT merupakan langkah-langkah yang perlu diambil sebelum kerajaan menaikan cukai pintu.

Padahalnya, kebanyakan PBT telah memulakan langkah menaikan cukai pintu selepas penilaian semula, sebagai contohnya terdapat sebahagian penduduk Kampung Baru Batu 11, Cheras yang telah menerima notis yang memaklumkan bahawa kenaikan cukai pintu terhadap mereka akan mulai pada bulan Julai tahun ini. Terdapat juga insiden di mana cukai pintu bagi sebuah rumah teres telah meningkat dari RM 155.76 kepada RM 541.20. Sementara itu, terdapat insiden di sekitar Hulu Yam serta Kampung Batu Serdang yang juga mengalami masalah kenaikan cukai pintu. Manakala PBT Klang telah dikecualikan dalam perkara ini sebab penduduk tempatan telah menentang penilaian semula dan akhirnya menyebabkan YB Ronnie terpaksa meminta maaf daripada penduduk Klang serta membatalkan polisi ini.

MCA Selangor menyifatkan pendirian YB Ronnie Lau yang sentiasa berubah program berlainan amat mengelirukan. Perangai YB Ronnie Lau yang tidak selaras dan berdolah dalik menyebabkan orang ramai rasa keliru dan ia juga merupakan teknik untuk menipu pengundi kampong.

YB Ronnie Lau tidak dapat menafikan bahawa kenaikan pendapatan cukai pintu tidak akan membebankan rakyat. Akan tetapi, cara-cara pemimpin DAP yang hanya bercakap sahaja tetapi tidak berhasrat berkerja amat sombong. Sekiranya program ini tidak berjaya, ia adalah bukti janji-janji PKR hanya merupakan janji kosong kepada rakyat

13hb July 2010

No comments: