Monday, September 6, 2010

雪州州务大臣办公室发现偷拍器事件Isu Kamera Pengintip di Pej Menteri Besar Selangor

雪州马华政宣局主任拿督叶炳汉针对雪州州务大臣揭露其办公室发现偷拍器事件而不愿向警方投报发表下列文告 :
--------------------------------------------------------------------------------------------
雪州人民对州务大臣丹斯里卡立揭露其办公室发现偷拍器而迟迟不愿向警方投报感到不解与奇怪,尽管雪州政府成立内部特别小组调查此事件并已宣布鉴定一些人涉但不给予公布详情,这更使上述事件充满神秘感。

雪州警方也表明州务大臣不作出投报,警方将不会干预上述事件,同时如延迟报案也将会影响日后警方调查,这是警方提醒雪州州务大臣,也是警方反映对上述事件的看法原则。

雪州马华认为既然州政府已了解到一些人被涉及上述事件而没有理由拒绝向警方投报,这可能涉及民联政府内部权力斗争,担忧会有更多的其他事件被暴露的情况下而不愿让警方进行调查。

由行动党,公正党及回教党所组成的雪州民联政府最近内部行政发生一系列不寻常事件如偷沙活动,民联议员之间的互相指责滥权呛声,偷拍器事件发生更深化民联内部暗流汹涌,直接影响州内社会经济发展而已引起雪州人民不满及极度失望。

雪州人民促请州务大臣丹斯里卡立应维护州政府形象与尊严而立即把偷拍器事件向警方投报而不应继续隐瞒真相。

Kenyataan Akhbar yang dikeluarkan oleh Dato’ Yap Pian Hon, Ketua Penerangan MCA Selangor seperti berikut :
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Masyarakat umum di Selangor berasa keliru dan terkejut kenapa Tan Sri Kalid, Menteri Besar Selangor enggan membuat laporan polis mengenai kamera pengintip yang dijumpai di pejabatnya dan J/K Khas Bertindak Dalaman yang ditubuhkan untuk menyiasat kes berkenaan telah mengenalpasti individu-individu yang mungkin terlibat kes itu tanpa diserahkan kepada polis untuk siasatan lanjut akan bertambah misteri.

Pihak Polis Selangor telah menegaskan dan mengingati bahawa selagi Menteri Besar Selangor tidak membuat sebarang laporan polis, pihak polis tidak akan campur tangan dalam kes kamera pengintip itu dan lewat buat laporan polis akan jejas siasatan polis kelak.

MCA Selangor menganggap bahawa Kerajaan Pakatan Selangor telah memahami individu tertentu yang terlibat dalam kes kamera pengintip itu, tidak ada lagi alasan enggan membuat laporan polis, selain kemungkinan bimbang dapat mendedahkan pelbagai perkara dalaman yang lain dan terlibat konflik kuasa politik dalaman.

Kerajaan Pakatan Selangor dari DAP, PKR dan Pas telah berlaku kekecohan dalam pentadbiran negeri seperti aktiviti curi pasir tanpa dikawal yang kini terlibat siasatan dari MACC, pertikaian dan pergaduhan di kalangan pemimpin pakatan sering berlaku dan kes kamera pengintip berlaku lagi bertambah sengit konflik politik dalaman yang telah menjejaskan perkembangan sosial ekonomi Negeri Selangor yang dirasai dan kecewa oleh lapisan masyarakat.

Masyarakat umum Selangor berhak mendesak kepada Menteri Besar Selangor membuat laporan polis tentang kes kamera pengintip untuk siasatan lanjut supaya diketahui kebenaran kelak.
04.09.2010

No comments: