Friday, September 7, 2012

雪州国阵质疑雪州州务大臣委任四名“达南课题”的代言人BN Selangor Persoal Khalid Lantik 4 Jurucakap Isu Talam.

雪州国阵宣传主任拿督叶炳汉认为雪州州务大臣宣布委任四名不是来自雪州立法议员或州行政议员作为代表雪州政府谈商及辩论“达南课题”的代言人是不恰当及不合符情理且是令人感到震惊。


叶氏质疑该四名人士有何权威代表雪州政府处理达南事件 ?

叶氏也是雪州马华政宣局主任,他是针对雪州州务大臣卡立宣布委任瓜雪区国会议员祖基菲里,灵北区国会议员潘检伟,士拉央区国会议员梁志坚及雪州大臣政治秘书法依卡作为达南课题代言人后发表文告。

叶氏指出,雪州州务大臣的做法似乎暴露其行政议员不清楚及不了解“达南课题”的来龙去脉或存有隐议程而故意摒开其行政议员。

叶氏认为雪州州务大臣宣布委任代言人决定后,肯定会对达南课题引起更多疑问多于答案,因此雪州人民有权利质疑雪州州务大臣在处理达南课题上的决定,同时雪州人民对民联政府及州务大臣曾承诺在 2010年公布达南事件白皮书而迄今尚未兑现,肯定会引起人民对民联政府言行不一致产生不信任及不尊重是可以理解的。

2012年9月7日


Berita latarbelakang: "MB Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim turut mengumumkan pelantikan Anggota Parlimen Kuala Selangor, Dr Dzukefli Ahmad, Anggota Parlimen Petaling Jaya Utara Tony Pua, Anggota Parlimen Selayang William Leong dan Setiausaha Politiknya Faekah Husin sebagai jurucakap rasmi kerajaan negeri bagi berbincang dan berdebat berhubung isu Talam dengan mana-mana individu atau organisasi yang bersesuaian. - Bernama"


1. Saya berasa amat hairan dengan pengumuman MB Selangor di atas itu mengenai perlantikan empat orang sebagai "jurucakap" bagi berbincang dan berdebat isu Talam mulai sekarang.

2. Saya anggap perlantikan empat orang itu tidak wajar dan tidak munasabah kerana kesemua mereka bukan ADUN dan juga bukan ahli EXCO Kerajaan Negeri Selangor. Apakah otoriti mereka mewakili Kerajaan Negeri Selangor?


3. Langkah MB itu seolah-olah mendedahkan bahawa ahli-ahli EXCO Kerajaan Negeri Selangor tidak tahu-menahu dan memahami isu Talam atau sengaja ketepikan rakan EXCO bagi sembunyikan agenda tertentu .

4. Sudah tentu pengumuman MB itu menimbulkan lebih banyak persoalan daripada jawapan bagi isu Talam, dan rakyat berhak mengesyaki sesuatu tidak kena dengan pendekatan Kerajaan Negeri Selangor pimpinan MB Khalid menguruskan isu Talam itu.


5. “Kertas Putih Isu Talam” yang dijanji dan dikomited untuk disiarkan pada hujung Tahun 2010 oleh Kerajaan Pakatan Selangor dan Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim masih belum dikotakan merupakan cakap tak serupa bikin yang menyebabkan ketidakpercayaan dari kalangan rakyat Selangor terhadap pemimpin Pakatan.





07.09.2012

No comments: