Saturday, September 22, 2012

无拉港再也一个马来西亚诊所启用 Klinik 1 Malaysia Balakong Jaya Mulai Beroperasi !


首相署沙登国会选区协调员拿督叶炳汉,马华沙登区会副主席拿督黎广才医生,沙登一个马来西亚服务中心秘书黄振隆联袂出席访问刚启用的无拉港再也一个马来西亚诊所。

该诊所是在本月18日启用,无拉港再也社区一带各族人民获得医药服务方便,在18日启用时有95名应诊,19日有77名及20日有115名应诊,这是卫生部为社区提供更佳及方便的医药服务。


叶炳汉,黎广才医生向报界表示,该诊所是每天上午十时至晚上十时提供服务而社区人民只需付一零吉却可获得免费药品,该诊所的一名医生,二名护士协助求诊者。
“经过努力及获得卫生部支持下,在这个社区设立诊所,为入息低微者提供医药服务,同时,卫生部目前正在英比益山(Impian Ehsan)区一带物色适当地点设立另一间一个马来西亚诊所。”


“随着无拉港新村微型诊所获得卫生部拨款35万零吉作为扩充计划完成后,已开始进行医药服务,更希望卫生部能尽速在明年初在敦胡先翁镇设立综合医院,为无拉港社区提供更佳的医药设备。”

22.09.2012


 

Klinik 1 Malaysia Balakong Jaya yang dibawah Kementerian kesihatan telah beroperasi dan berkhidmat untuk orang ramai mulai 18.09.2012 dengan Pasukan Perubatan dari seorang doktor, 2 pembantu perubatan dan 2 jururawat.


Dato’ Yap Pian Hon, Penyelaras Kawasan Parlimen Serdang, Datuk Dr Lai Kwong Choy, Naib Pengerusi MCA Bahagian Serdang dan Encik Ng Chin Long, Setiausaha Pusat Perkhidmatan 1 Malaysia Serdang turun melawat dan meninjau keadaan rawatan kesihatan pada pesakit yang terdapat sambutan begitu menggalakkan dari lapisan masyarakat di sekitar kawasannya.


Dato’ Yap berkata, seramai 95 kes, 77 kes dan 115 kes pesakit pada 18,19 & 20 Septermber 2012 dapat dirawati dalam tempoh masa pukul 10 pagi hingga 10 malam setiap hari semasa klinik dibuka.
Dato’ Yap menganggap penubuhan Klinik 1 Malaysia Balakong Jaya memang sesuai dan wajar dengan kadar bayaran RM 1.00 untuk pesakit tempatan yang ternyata memberi manfaat kepada rakyat terutamanya golongan berpendapatan rendah untuk turut mendapat penjagaan kesihatan sempurna berhampiran tempat tinggal mereka.


Dato’ Yap juga berkata Klinik Desa Kampung Balakong telah menaiktaraf dengan membina tambahan ruangan dengan kosnya RM 350,000.00 dari Kementerian Kesihatan telah siap dibina untuk beroperasi dan berkhidmat yang memberi perkhidmatan rawatan kesihatan segera.


Katanya “Pihak Kementerian Kesihatan melalui Pejabat Kesihatan Hulu Langat sedang mengkaji dan menimbang untuk membuka Klinik 1 Malaysia di sekitar kawasan Taman Impiah Ehsan Balakong pada masa terdekat ini dan cadangan pembinaan Poliklinik di atas tapak seluas 3 ekar di Bandar Tun Hussein Onn Balakong sedang diproses agar projek ini mungkin akan dapat dilaksanakan pada awal 2013.”




22-09-2012

No comments: