Friday, March 7, 2014

雪州政府同意接纳中央政府建议而签署谅解备忘录!


兴建冷岳2滤水站经过六年的耽搁后将随着雪州政府最后同意与中央政府签署谅解备忘录后将动工,同时中央政府落实由彭亨输入生水至雪州的计划,将能协助雪州水供正常化。


中央政府自2008年来要协助解决州内可能发生水供不足的民生课题,但一直未能取得雪州民联政府的同意而导致从彭亨引进生水至雪州及兴建冷岳2滤水站未能落实,使到雪州面对制水,影响人民生活及发展计划的推行,最终雪州政府同意接纳中央政府建议而签署谅解备忘录,长期性解决州内水供不足问题。


Selepas hampir 6 tahun tertangguh, Kerajaan Pakatan Selangor akhirnya terpaksa AKUR untuk membenarkan pembinaan Loji Rawatan Air Langat 2.


Persetujuan tersebut sejajar dengan memorandum persefamanan yang ditandatangani antara Kerajaan Persekutuan dengan Kerajaan Negeri berhubung penstrukturan semula industri bekalan air Selangor.


Kerajaan Selangor sebagai pemilik aset air negeri mengikut Seksyen 188 Akta Industri Perkhidmatan Air 2006 bertanggungjawab memastikan ketersediaan bekalan air terawat diloji rawatan air di negeri itu.


雪州民联政府与中央政府签署解决雪州水供不足的民生问题,引发公正党内斗?

雪大臣解释签水供协议保密,不要公正党插手。
(星洲01.03.2014报导)



雪大臣:若走漏消息,恐签约胎死腹中。
(南洋01.03.2014报导)


卡力指公正党存“不对的人”。
(星洲01.03.2014报导)


指党领袖图插手水供交易,卡力揭露引轩然大波。
(星洲01.03.2014报导)

加影区选民应拒绝公正党候选人!!!


雪州大臣向传媒爆料:


雪州大臣丹斯里卡力透露,有一些公正党领袖,试图影响雪州水供资产96亿5千万令吉交易价格,这些公正党领袖向他推荐一些人,试图推高价格。

安华,阿兹敏。。。怎样说?林吉祥,林冠英。。。怎样看?


Kemelut politik dalaman PKR Selangor meruncing lagi.


PKR Selangor mendesak Kerajaan Negeri dan Menteri Besar memberi penjelasan secepat mungkin berkenaan Memorandum Persefahaman yang ditandatangani antara Kerajaan Pakatan Selangor dengan Kerajaan Persekutuan struktur semula industri bekalan air Selangor dengan membenarkan pembinaan logi rawatan air Langat 2 dan projek menyalur air mental dari Pahang ke Selangor.

DAP Selangor juga menggesa memorandum persefahaman air itu diumumkan kepada orang ramai.


Krisis politik dalaman DAP-PAS-PKR mengenai polisi kerajaan pakatan memang tak sehalun dengan timbul kontrovesi dan tak percayaan kepada MB / Ahli-Ahli Barisan EXCO Pakatan.



公正党权斗白热化

雪民联政府和中央政府签署备忘录接管水供,再引发公正党内部争论。


雪州大臣卡力事先并无知会安华和公正党有关水供备忘录,引起不满。

雪公正党主席阿兹敏要卡力解释水供备忘录。


国家水务服务委员会发表文告表示,从2012年正月开始在雪州,布城与隆市共768项发展计划暂停进行,是由以冷岳2滤水站不知何时兴建所致,这些发展计划包括工商业及其他领域而每天需七亿公升水供,基于水供不足问题而被暂停批准上述计划。


由以雪州民联政府自2008年始便拒绝联邦政府从彭亨引进生水至雪州及兴建冷岳2滤水站导致水供不足而暂停上述计划进行,庆幸的是雪州政府改变初衷而与中央政府签署谅解备忘录及同意兴建冷岳2滤水站。


Sebanyak 768 projek pembangunan baru di Selangor, Putrajaya dan Kuala Lumpur terpaksa ditangguh sejak Januari 2012 ekoran ketidaktentuan pembinaan Loji Rawatan Air Langat 2.  Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN) dalam satu kenyataan memberitahu, projek yang dirancang tersebut meliputi antaranya sektor industri, domestik, institusi dan komersial itu memerlukan 700 juta liter air sehari, ekoran permasalahan tersebut, SPAN menangguhkan kelulusan projek berkenaan.

Sejak tahun 2008 Kerajaan Pakatan Selangor berdolak dalik berhubung isu pembinaan loji rawatan Langat 2 yang sepatutnya dibina sejak 5 tahun lalu.

Kini, pihak Kerajaan Selangor telah mengakur sejajar dengan memorandum persefahaman yang ditandatangani dengan Kerajaan Persekutuan bagi membenarkan pembinaan loji berkenaan.


雪州人民面对缺水,制水,配水,也面对严重的骨痛热症的威胁,而鼠尿病症也蔓延,是州内管理固体废料与公共卫生上失衡,失策与忽视,加上州政府领袖间争权夺利,罔顾民生,人民苦不堪言。



07.03.2014

No comments: