Friday, December 24, 2010

民联政府采取拆除及禁止一个马来西亚标志Kerajaan Pakatan Selangor mengharamkan penggunaan dan menurunkan logo 1 Malaysia

雪州马华政宣局主任拿督叶炳汉发表下列文告

雪州马华认为雪州民联政府采取拆除及禁止一个马来西亚标志在广告招牌使用上是不明智,不需要及不正确的行动,应受到雪州各阶层人民的谴责。

这项行动被认为是雪州民联政府对一个马来西亚概念以民为先,即刻表现的目标与执行给予否决及感受恐惧,这项国家概念已被人民认同与接受而雪州民联政府采取这项行动已使雪州人民感到失望,遗憾与悲伤。

首相提倡一个马来西亚概念的宗旨是维护及巩固我国多元种族的团结及以国内各族群所需为依归而一个马来西亚概念的目标是非常明确与清楚,但雪州民联领袖却不认同及不接受一个马来西亚概念去体现联邦宪法和国家原则的精神及内涵。

雪州民联政府领袖公开采取否决及禁止使用一个马来西亚概念是反映其思维狭窄及具有恶意与不良意图,这也意味着民联领袖完全拒绝国家团结精神和不同意巩固国内各民族的联系与合作。

雪州人民应了解及评估雪州民联政府禁止使用一个马来西亚概念的标志的意图,是反映雪州民联政府没有施政目标及没有能力为州内各族人民提供幸福生活的一项行动。

2010年12月24日

Kenyataan Akbar yang dikeluarkan oleh Dato’ Yap Pian Hon, Ketua Penerangan MCA Selangor yang berikut :

MCA Selangor menyifat tindakan Kerajaan Pakatan Selangor yang kombinasi dari DAP-PAS-PKR untuk mengharamkan penggunaan dan menurunkan logo 1 Malaysia pada papan iklan ianya tindakan tidak wajar, tidak perlu dan tidak tepat yang hendaklah dikutuk oleh lapisan masyarakat Negeri Selangor.

Susulan tindakan berkenaan ditafsirkan sikap rasa penuh takut dan menolak Gagasan 1 Malaysia yang berpaksikan prinsip “Rakyat didahulukan, Pencapaian diutamakan” yang diamalkan dan telah diterima oleh rakyat Malaysia sepanjang masa ini. Tindakan pengharaman itu telah berhasil rasa sedih, kesal dan kecewa memang nyata dari rakyat Selangor terhadap Kerajaan Pakatan Selangor.

YAB Perdana Menteri pernah menyatakan bahawa 1 Malaysia adalah satu gagasan bagi memupuk perpaduan di kalangan rakyat Malaysia yang berbilang kaum, berteraskan beberapa nilai penting yang seharusnya menjadi amalan setiap rakyat Malaysia dan kita mengambil tindakan berdasarkan kehendak semua kumpulan etnik dalam negara kita.

Misi dan objektif gagasan 1 Malaysia memang nyata dan jelas, tetapi pemimpin-pemimpin kerajaan Pakatan Selangor tidak akan menerima hakikat ini dan tidak terima gagasan 1 Malaysia sebagai wawasan negara sejajar dengan peruntukan yang termaktub dalam perlembagaan persekutuan dan prinsip-prinsip Rukun Negara.

Tindakan menentang secara terbuka yang diambil oleh kerajaan Pakatan Selangor penuh dengan niat jahat dan fikiran sempit terhadap gagasan 1 Malaysia yang bermakna pemimpin-pemimpin Kerajaan Pakatan Kerajaan Selangor terus menolak semangat perpaduan nasional dan tidak setuju memperkukuhkan hubungan dan kerjasama antara rakyat pelbagai kaum di negara ini.

Raykat Selangor perlu sedar dan menilai terhadap tindakan kerajaan Pakatan Selangor yang mengharamkan penggunaan dan menurun logo 1 Malaysia dalam papan iklan ianya merupakan tiada tujuhala pentadbirannya dan tidak mampu untuk memberi kesejahteraan kepada berbilang kaum di Negeri Selangor.

24.12.2010

No comments: