Tuesday, August 24, 2010

史里肯邦安国民登记局JPN Seri Kembangan

雪州马华沙登国会选区服务与咨询中心主任拿督叶炳汉促请所有从外地移居到沙登及无拉港社区的人民必须依据1990年国民登记条规第15节必须更换居住地址,以符合国民登记法令的条规,否则违法而可向史里肯邦安国民登记局提出申请。

拿督叶与马华史里肯邦安服务中心主任陈东庚及前任马华沙登区会财政李春贵联诀访问史里肯邦安国民登记局办事处拜会该局主任高桑及了解该局行政操作后发表上述谈话。

史里肯邦安登记局是在2000年由当时拿督叶炳汉国会议员争取下设立,过后在叶氏努力下该局在2007年间迁移至目前租用两间两层楼店屋作为办事处为申请者提供舒适与方便。

拿督叶说,该局为沙登及无拉港地区人民提供申请或更换身份证事宜,同时也处理申请报生纸及报死纸证件副本,目前估计每月达致1500宗申请身份证事宜。

叶氏称目前该局只应用一层作为行政办公用途而另一层暂时空置着,因此将向内政部及移民厅建议要求在史里肯邦安登记局办事处设立申请国际护照柜台,以方便沙登及无拉港地区人民申请护照,符合内政部不久前所宣布登记局与移民厅共用办事处的决定。

陈东庚也认为史里肯邦安登记局所空置的办事处设立申请护照柜台是应受到支持而促请内政部考虑上述建议,为沙登及无拉港社区人民提供服务方便及不必到遥远的地区申请国际护照事宜。

2010年8月23日

Orang-orang yang berhijrah ke Kawasan Serdang dan Balakong dinasihatkan supaya menukar alamat tinggal dalam kad pengenalannya untuk memenuhi keperluan mengikut Peraturan 15, Peraturan-peraturan Pendaftaran Negara 1990 iaitu setiap orang hendaklah memohon gantian kad pengenalan jika bertukar tempat kediaman yang akan didiami selama 90 hari atau lebih.

Pesanan ini telah disuarakan oleh Dato’ Yap Pian Hon, Ketua Pusat Perkhidmatan Dan Penyelarasan Kawasan Parlimen Serdang bersama Encik Chin Toong Kang, Pengerusi Pusat Perkhidmatan MCA Seri Kembangan selepas melawat Pejabat Pendaftaran Negara Cawangan Seri Kembangan.

Pejabat Pendaftaran Negara Cawangan Seri Kembangan telah beroperasi pada Tahun 2000 untuk memberi kemudahan kepada orang ramai untuk memohon atau gantian kad pengenalan, memohon salinan sijil surat beranak dan surat mati tanpa ke pejabat pendaftaran yang jauh jaraknya. Perkhidmatan dan pengurusan pejabat pendaftaran ini dalam keadaan memuaskan sepanjang masa ini.

Pian Hon berkata, masih terdapat ramai orang yang membeli rumah dan sedang bermastautin di Kawasan Serdang dan Balakong tidak mengikut peraturan gantian kad pengenalan yang bertukar tempat kediaman yang mungkin mereka tidak sedar terwujudnya peraturan berkenaan yang menyebabkan mereka gagal berbuat demikian.

Katanya, setiap penduduk yang berasal dari luar kawasan yang telah bermastautin di kawasan Serdang dan Balakong perlu menukar alamat tempat kediaman selaras dengan peraturan kerajaan untuk mudah dihubungi jika sebarang hal berlaku. Yang terpentingnya dapat menyertai dan bergaul dalam aktiviti kemasyarakatan dengan dijadikan rakan kongsi masyarakat tempatan dan layak didaftarkan sebagai pemilih baru yang akan menentukan masa depan nasib komuniti Serdang pada pilihanraya akan datang.

Pian Hon juga merayu kepada pihak kementerian Dalam Negeri dan Jabatan Imigresen akan menimbangkan untuk membuka kaunter permohonan passport antarabangsa di Pejabat Pendaftaran Negara Cawangan Seri Kembangan yang terdapat ruang yang cukup agar lapisan masyarakat dari Kawasan Serdang dan Balakong juga mudah dan senang dapat menikmati kemudahan ini selaras dengan Konsep 1 Malaysia

No comments: