Tuesday, October 11, 2011

乌冷教局推行识字精算课程,助孩子克服学习障碍!!Kem Linus



首相署沙登国会选区协调员拿督叶炳汉表示,乌冷县教育局主办识字与精算计划(LINUS)生活营是配合政府转型计划下国家关键成效领域进行为纠正学生面对阅读,书写及计算有障碍的学生,确保有关学生在首三年的小学教育能够掌握基本的读写算技能。

他说,国家正走向先进国之际,但感到遗憾仍有一些学生仍然无法掌握读写算技能,在乌冷县内仍有存在类似问题的小学生,因此教育部了解这项事实而推行识字与计算计划课程,以期在三年课程中使到有关的学生能掌握读写算的基本技能。

叶氏是受邀主持乌冷县教育局在万宜新镇第三路国小推展识字与精算计划生活营开幕仪式上致词时所作的表示。

该乌冷县各源流小学共一百卅六名学生参与此项为期两天的生活营,乌冷县教育局副主任莫哈末拉兹及国小,华小及淡小的老师,教育部及国家关键成效领域官员都出席参与仪式。



叶氏称,通过这项生活营尽可能协助参与学生克服读写算障碍,以提升教育水准以改变日后生活压力,因此家长与老师必须并肩合作,以改变孩子对读写算的障碍,期望这个生活营能取得成功。

较早时,莫哈末拉兹在致词时表示乌冷教育局非常关注县内一些学生无法掌握读写算技能,因此安排有关学生参与识字与计算计划辅导班,协助学生迅速掌握基本读写算技能。

2011年10月10日



KEM LINUS





Dato’ Yap Pian Hon, Penyelaras Kawasan Parlimen Serdang berkata Kementerian Pelajaran telah Memperkenalkan Program Literasi Dan Numerasi (LINUS) yang diharapkan agar setiap kanak-kanak yang tidak mempunyai masalah pembelajaran berupaya menguasai kemahiran asas Literasi Dan Numerasi selepas mengikuti 3 tahun pendidikan rendah.

“Malaysia merupakan sebuah negara menuju negara maju namun mendukacita, masih terdapat anak-anak kita yang masih belum celik huruf dan belum celik angka, Buktinya seramai 136 orang murid Tahun 2 daripada seluruh Daerah Hulu Langat adalah murid LINUS Tegar iaitu yang tidak menguasai Konstruk 1 dan 2.”

“Menyedari hakikat ini, pihak Pejabat Pelajaran Daerah Hulu Langat dengan kerjasama semua warga Pendidik Daerah Hulu Langat buat julung-julung kalinya mengadakan Kem LINUS yang berfokus khusus untuk murid LINUS Tegar”

Dato’ Yap berkata demikian ketika merasmikan Kem LINUS anjuran Pejabat Pelajaran Daerah Hulu Langat di SK Jalan 3, Bandar Baru Bangi. Yang turut hadir ianya En Mohamad Radzi Bin Abdullah Timbalan PPT Hulu Langat, Wakil Kementerian Pelajaran, Jabatan Pelajaran Selangor dan Pegawai Kanan PEMANDU .

“Kem LUNUS turut melibatkan ibu bapa dan guru-guru LINUS dengan perkongsian ilmu dari pakar-pakar yang mampu memberikan pendedahan kepada ibu bapa untuk membantu anak-anak mereka dalam pembelajaran ”

Dato’ Yap berkata, dengan harapan apabila 3 tahun program ini dilaksanakan, murid akan dapat membaca dan membina ayat mudah dan menguasai kemahiran asas dalam matematik kecuali murid yang keperluan khas.”

Beliau berkata, apabila diadakan kem seperti ini, ianya dapat mengurangkan bilangan murid LINUS Tegar menjelang 2012, Apabila seseorang murid celik angka dan celik huruf ia memberi kesan yang amat besar dalam kehidupan murid itu. Dengan pendidikanlah seseorang itu dapat merubah nasib sesebuah keluaga. Oleh Itu, semua pihak perlu berganding bahu dan saling bekerjasama di antara sama lain bagi memastikan kejayaan anak kita. Masyarakat yang berilmu dapat merubah masa depan sesebuah negara.

05.11.2011

No comments: