Thursday, October 21, 2010

蕉赖十一哩新村门牌税高涨Cukai Pintu Melambung Naik Di Kg Batu 11, Cheras

蕉赖十一哩新村门牌税高涨,人民要求减低。

沙登国会选区服务与咨询中心主任拿督叶炳汉,无拉港华团副会长李苟认为加影市议会不应仓促提高门牌税,加重人民重担,同时雪州民联政府在大选竞选宣言中表明将降低门牌税,这项承诺不只没有落实反而执行提升门牌税,是令人遗憾及欠公平。

在20-07-2010传媒报导上雪州行政议员欧阳捍华强调民联政府未调高门牌税,是国阵误导,行动党加影市议员李继香承诺,市议会绝对不会再经济困难时刻调高门牌税,增加人民负担。

这些谈话与事实不符,蕉赖十一哩新村一些居民接获加影市议会来函通知从今年7月1日开始增加门牌税,如有不满可依据地方政府法令第142节下条文提出上诉。

那些受影响的居民经已按照法令提出上诉,并在今年9月21日出席加影市议会特别小组听证会表达不满门牌税高涨的理由。

拿督叶炳汉,华团领袖李苟,马华基层领袖黄培中与有关村民在今年9月29日召开记者会再度要求加影市议会体恤民困而考虑减低估计过高的门牌税。

这要看雪州民联政府是否言行一致?

Cukai Pintu Melambung Naik Di Kg Batu 11, Cheras. Penduduk Merayu Kadar dikurangkan.

Dato Yap Pian Hon, Ketua Pusat Perkhidmatan Dan Penyelarasan Kawasan Parlimen Serdang, Pemimpin NGO menganggap tindakan menaikkan cukai pintu tidak munasabah sedangkan manifesto DAP pernah menyatakan menurun cukai pintu, tetapi komitmen ini tidak dikotakan, sebaliknya mengambil keputusan untuk menaikkan cukai pintu, ini rasa kecewa rakyat.

Ahli EXCO DAP pernah menyatakan melalui mass media bertarikh 20-07-2010 bahawa kerajaan pakatan tidak menaikkan cukai pintu dan seorang ahli majlis MPKj juga berkata pihak majlis tidak akan menaikkan cukai pintu untuk membebankan rakyat.

Kenyataan DAP tersebut tidak benar kerana sesetengah penduduk di Kg Batu 11 telah menerima notis dari MPKj untuk memaklumkan cukai pintu baru yang dikenakan akan dikuatkuasakan mulai 01-07-2010, jika tidak berpuasa hati boleh mengemukakan bantahan dibawah Seksyen 142 Akta Kerajaan Tempatan.

Penduudk yang terlibat telah mengemukakan bantahan kepada pihak MPKj dan mereka terlibat telah menghadiri Mesyuarat J/K Kecil mendengar bantahan cukai taksiran MPKj pada 21-09-2010.

Dato Yap bersama pemimpin NGO mendesak pihak MPKj menimbang semula kenaikan cukai pintu di Kg tersebut agar dapat dikurangkan kadarnya.

Ini terserahlah kepada Kerajaan Pakatan Selangor dan MPKj samada CAKAP SERUPA BIKIN!

No comments: