Monday, March 14, 2011

马华在万宜及无拉港地区进行协助扶贫工作 Aktiviti-aktiviti membantu golongan kurang bernasib baik di sekitar kawasan Parlimen Serdang

马华沙登国会选区服务与咨询中心主任拿督叶炳汉表示,马华在万宜及无拉港地区进行协助扶贫工作,在乌冷福利局助理福利官蔡惠丰配合下经已在两个月内完成审查耽搁已久的各族申请福利金手续,将尽速提呈核准,以协助贫寒申请者减轻生活压力。

叶氏指出,在过去两个月中,分别在万宜旧区,西埠花园(Taman West Country),美伦花园(Taman Sri Langat),美华山庄,先锋镇,甘榜双溪拉玛,武吉律地区,无拉港新村及蕉赖十一哩等地区共会见150名各族贫寒者了解生活情况及提呈报告予福利局。


叶氏是聆听乌冷县助理福利官蔡惠丰简报有关扶贫报告后发表上述文告。

他强调,在万宜及无拉港地区申请福利部基金将通过助理福利官蔡惠丰处理而福利部官员也曾强调没有委任任何人士代理协助福利金申请者,除了福利团体自愿者义务协助填写及提呈表格予福利局,但将由助理福利官进行审查及访问作出决定。一旦批准申请核准后将通知领取福利金的日期及时间。


叶氏说,沙登国会选区内的扶贫工作将系统化协助贫寒者申请福利金,继续推动传达福利部扶贫工作的讯息,让社区各族弱势群体获得基本福利照顾,减轻彼等生活困难。

2011年03月14日



MCA Serdang dengan kerjasama daripada Penolong Pegawai Kebajikan JKM Hulu Langat dan Koordinasi dari pemimpin Barisan Nasional telah meneliti dan menyelesaikan 150 borang permohonan dari orang keperluan di sekitar kawasan Bangi Dan Balakong dalam tempoh 2 bulan yang lalu.

Ini telah dinyatakan oleh Dato’ Yap Pian Hon, Ketua Perkhidmatan Dan Penyelelarasan Kawasan Parlimen Serdang semasa menerima taklimat ringkas dari En. Chuah Hoooi Hong, Penolong Pegawai Kebajikan JKM Hulu Langat mengenai kes-kes bantuan berkenaan.

Pian Hon berkata, pemohon-pemohon dari golongan miskin, OKU, Ibu tunggal dan sakit kronik yang terlibat kawasan Bangi Lama, Taman West Country, Taman Sri Langat, Taman Bukit Mewah, Kajang Utama, Kg Sg Ramal, Jalan Bukit, Balakong dan Batu 11, Cheras telah disemak terhadap keadaan hidup mereka yang susah dan menyiapkan laporan siasatan untuk ditimbangkan dan diputuskan oleh pihak Jabatan Kebajikan Masyarakat dalam tempoh terdekat.
Beliau berkata, aktiviti-aktiviti membantu golongan kurang bernasib baik di sekitar kawasan Parlimen Serdang telah lancarkan secara sistematik bagi menghulurkan tangan kepada mereka yan memerlukan bantuan untuk mendapat wang bantuan bulanan kebajikan bagi meringankan beban hidup keluarganya supaya kebajikan asas golongan ini akan dapat prihatin dan jaminan dari Kerajaan Barisan Nasional.

Pian Hon menegaskan bahawa mesej dan polisi Jabatan Kebajikan Masyarakat untuk membantu golongan yang dalam keadaan rumit dan susah perlu disalurkan kepada kalangan masyarakat untuk memahami prosedur permohonan bantuan kepada JKM supaya golongan yang tertekan dalam kehidupan itu dapat dibantu.

16.03.2011

No comments: