Wednesday, March 30, 2011

蕉赖捷运交通系统 Projek MRT Di Cheras.



马华沙登国会选区服务与咨询中心主任拿督叶炳汉及一个马来西亚无拉港社区服务主任拿督黎广才医生联袂个别会见蕉赖十一哩新村及甘榜新邦巴拉(Kg Simpang Balak)的屋主与地主讨论有关可能受到捷运交通系统工程影响,进行聆听及了解彼等的处境与看法。


依据捷运计划路线图中显示蕉赖十一哩新村第三路边六家住屋及蕉赖十一哩街场商业区一些店铺,同时甘榜新邦巴拉大街左右两旁地段被列为“可能有需要”被征用,同时雪州(联邦)土地及矿物局已在二月八日把有关地区的地段已在宪报公布并在二月廿三日通知有关地主其土地段可能被征用作为捷运工程用途。


拿督叶炳汉与拿督黎广才医生会见蕉赖十一哩新村三路受影响六家住屋屋主时了解彼等的意愿与看法及感叹60年来居住的祖业可能面对征用,经过讨论后将联合向陆路公共交通委员会提呈维护新村人民基本权力建议与要求。


过后在会见甘榜新邦巴拉社区领袖及巫统沙登区会署理主席拉欣共同研究可能受影响地段路线图时认为有关可能被征用土地范围多大不明朗而引起疑虑,在商讨后决定要求陆路公共交通委员会提供更确实的征用土地资料,以便提呈甘榜人民的意见。


拿督叶炳汉在讨论可能被征用土地时指出陆路公共交通委员会主席丹斯里赛哈密及该会首席执行员莫哈末诺卡马曾表示目前一些公众收到当局发出有关征地的通知,并不表示他们的土地必将受到征用,发出通知的用意是冻结有关地段在这段期间不得有任何发展,而且在确定最终的路途后需征用的土地的范围也可能变小,这是捷运计划路线图尚未有定案而依据在今年五月间路线图将定案。


拿督叶炳汉及拿督黎广才医生将继续跟进此项涉及到公众利益的事项,同时将会与陆路公共交通委员会高层进行交流与对话,确保有关住屋或土地受到被征用作为捷运工程用途,以寻求适当的解决方案。


2011年3月28日 Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) telah didesak untuk mengkaji semula terhadap enam (6) tapak rumah di Kg Baru Batu 11, Cheras dan perlu menjelaskan kepada pemilik tanah di lokasi kanan kiri di sepanjang Jalan Besar Kg Simpang Balak yang berkemungkinan akan diambil bagi projek MASS Rapid Transit Lembah Klang – Jajaran Sungai Buloh – Kajang.


Ini telah dinyatakan oleh Dato’ Yap Pian Hon, Ketua Pusat Perkhidmatan Dan Penyelarasan Kawasan Parlimen Serdang MCA dan Dato’ Dr Lai Kwong Choy, Naib Ketua MCA Bahagian Serdang semasa berbincang dengan pemilik-pemilik tanah yang terlibat untuk mengetahui pandangan mereka.


Mengikut warta kerajaan bertarikh 08-02-2011 telah tercatat lokasi dan nombor lot tapak-tapak rumah atau tanah mungkin akan perlu diambil bagi maksud projek MRT dan notis bertarikh 23-02-2011 dari Jabatan Ketua Pengarah Tanah dan Galian (Persekutuan) Negeri Selangor bahawa tanah berkemungkinan diambil dalam pewartaan itu telah dimaklumkan kepada pemilik bagi maksud boleh memasuki mana-mana tanah di tempat yang diwartakan bagi tujuan memeriksa dan menjalankan kerja-kerja ukur.


Enam (6) pemilik rumah di Jalan 3, Kg Baru Batu 11, Cheras yang terlibat berkemungkinan akan diambil berasa kecewa dan sedih kerana mereka bermastautin dan mewarisi di Kampung ini lebih 60 tahun lamanya sejak zaman darurat tahun 1948. Keluhan mereka akan hilang tempat melindungi keluarganya yang tunggal dan terus menjejaskan kehidupan keluarga mereka jika terjadinya diambil kelak.


Hasrat dan pandangan mereka akan dikemukakan kepada Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) untuk disemak dan dapat dikaji semula bagi mengelakkan kehilangan kediamannya.


Pemilik tanah dan pemimpin masyarakat di Kampung Simpang Balak bersama Mejar (B) Rahim Bin Mohd Amin, Timbalan Ketua UMNO Bahagian Serdang telah mengkaji pelan lokasi jajaran laluan yang terlibat tanah di kanan kiri Jalan Besar kampung itu yang terdapat kurang jelas keluasannya yang terlibat berkemungkinan diambil agar berunding bagi mengemukakan pandangan dan cadangan orang kampung dengan pihak SPAD bagi mendapat penjelasan lanjut untuk mengelakkan sebarang kekeliruan berlaku.


Pian Hon juga sebagai Penyelaras Kawasan Parlimen Serdang, Jabatan Perdana Menteri berkata bahawa kenyataan yang dikeluarkan oleh Pengerusi dan Ketua Pegawai Eksekutif SPAD bahawa jajaran laluan MRT itu hanya akan ditetapkan pada bulan MEI ini setelah menerima pandangan, ulasan dan cadangan dari orang ramai dalam tempoh pameran awam diadakan.


Beliau menegaskan bahawa mencari rumusan yang sewajarnya perlu dapat prihatin dari pihak pengurusan SPAD kerana tanah yang berkemungkinan diperlukan bagi maksud Projek MRT ianya terlibat kepentingan dan kebajikan orang kampung.


30.03.2011

No comments: